1. Основні відомості

Літня школа «Мудрамакітра» заснована в 2005 році та проводиться з того часу щорічно. Це літній табір, в якому школярі поєднують відпочинок з інтенсивним навчанням. Школа має два відділення – математичне та фізичне, які навчаються окремо, винятком є лекційні дні, де науково популярні лекції читаються для всіх, а також всі види спільних інтелектуальних та розважальних ігор. Крім лекційних та практичних занять для математичного та фізичного відділення заплановані різноманітні спільні заходи, змагання, головоломки та науково-популярні лекції, які проводяться  аспірантами, докторами та кандидатами фізико-математичних наук.

Наша мета
Літня школа розглядається як місце, де навчаються майбутні вчені-дослідники, не вузькоспеціалізовані в окремо взятій дисципліні, а такі, що здатні вести дослідження на стику наук і які взагалі ці стики не розрізняють, мають цілісну  картину зв’язаних між собою законів природи, котрі вони досліджують в такому ж ключі, не розділяючи на частини. Учні і викладачі захоплені наукою, і характер навчання витриманий саме в цьому дусі. В чому це проявляється на даний момент? Характер навчання заточений під людину, яка буде займатись дослідженнями, в ній розвивається:

  1. Культура мислення — акуратність мовлення в логічних і смислових переходах, при доведені або просто викладенні своїх думок, уміння бачити причинно-наслідкові зв’язки.
  2. Широка ерудиція, забезпечення людини всім спектром доступних для школярів інструментів для аналізу (більше ніж те, що потрібно людям, які просто хочуть реалізовуватись у конкретних професіях, пов’язаних з математикою, і більше ніж потрібно для шкільних олімпіад чи для вступу до вищого навчального закладу).
  3. Уміння заглиблюватись у задачу, в якій немає шаблонного способу вирішення, коли для розв’язку треба побачити нову конструкцію міркувань або переходів, або зібрати зі вже наявних необхідну конструкцію в конкретному необхідному для нас випадку. Ця навичка недоступна тим, хто витрачає на розв’язання задачі не більше 10 хвилин, як це загалом робиться в школі, де все зводиться до типових схем, котрі треба відтворити. Це можна назвати “умінням концентруватись на поставленій задачі”, умінням мислити, ставити собі питання і самостійно шукати на них відповідь.

Інші навички, що культивуються опосередковано:

  1. Уміння робити доповіді – уміння оформлювати свої думки в зв’язне інформаційне повідомлення, в якому витримані причинно-наслідкові зв’язки, ясність викладення матеріалу, і хоча б мінімальна культура в тому, як повинна бути побудована доповідь, з яких важливих частин вона повинна складатися.
  2. Уміння писати статті – близько до того, що і в питаннях підготовки доповіді, але є своя специфіка, доповідь і стаття дещо відрізняються.
  3. Дослідницька навичка, коли задача передбачає не одноходовий розв’язок, і можливий довгий забіг з розглядом маси часткових випадків, коли дослідник вивчає всю доступну інформацію з питання, що його цікавить, і самостійно розбирає задачу по шматочках. Розбирає окремі випадки, розв’язує близькі задачі і взагалі використовує усі можливі способи щоб задачу максимально зрозуміти і розібрати з усіх сторін. Така робота значно відрізняється від розв’язування задач за обмежений час.
  4. Навичка пошуку інформації щодо питання, яке цікавить учня.
  5. На майбутню перспективу стоїть ціль не обмежуватись одним фізико-математичним напрямом, а об’єднати всі фундаментальні природничі науки у цілісну, зв’язну систему знань.

 Опис педагогічних принципів та методик
— пріоритетними є активні форми навчання; зокрема потрібні теоретичні результати учні одержують «власноруч» через розв’язання ланцюжка доцільно підібраних і розташованих задач;
— в літній школі створюється культ серйозного навчання, роботи: гарно навчатися, вміти розв’язувати задачі у нас престижно;
— ми створюємо середовище чесної конкуренції, яке підштовхує школярів до досягнень;
— щоденне тісне спілкування викладачів з учнями дозволяє останнім переймати стиль мислення своїх учителів.

 

2. Учасники школи

Учні

В літній школі навчаються школярі, які закінчили 6-10 класи та пройшли етап відбору до літньої школи. Ми раді школярам, які захоплені наукою і хочуть розвиватись інтелектуально, готові свої літні канікули присвятити змістовному навчанню.

Викладачі

Викладачами літньої школи є вчителі математики та фізики, студенти, аспіранти, кандидати та доктори наук. Значну цінність окрім матеріалу занять має форма подачі, ерудиція, олімпіадний, викладацький, науковий досвід викладачів. Викладачі завжди присвятять час розгляду запитань, які виникають у школярів. Викладачі не закріплені за групами, учні знайомляться на заняттях з кожним викладачем, з його поглядом на науку та методами розв’язання задач. Кожен викладач має своє коло інтересів, як шкільних, так і наукових, тому кожен учень має можливість знайти найбільш цікавого для себе викладача, і в особистих бесідах перейняти його знання. Для того, щоб розширити науковий кругозір, зануритися у велику кількість ідей, велика кількість викладачів є оптимальною.

Керівники груп

Всі учні літньої школи повинні мати керівника на весь період школи, інакше вони не будуть допущені до школи. Якщо керівник відмовиться нести відповідальність за учня (наприклад якщо учень не виконує правил табору та не реагує на зауваження керівника) і іншого керівника який погодиться нести цю відповідальність не буде, учень відраховується. Група не може бути більше 15 осіб. До обов’язків керівника входить наглядати за своєю групою, щоб діти вчасно прокидались на зарядку, вчасно лягали спати. Якщо учень захворів, прослідкувати, щоб він сходив до лікаря. Без керівника учні не можуть ходити на пляж. Як правило, керівниками є вчителі школи, де навчаються діти, або батьки учнів. Керівником може бути викладач літньої школи, якщо він на це погодиться.

3. Правила школи

В літній школі досить вільна атмосфера і не так багато обмежень і правил, але ті правила, які є, виконуються неухильно і є важливими.

  1. Вести себе людяно з усіма учасниками школи, як справжні, хоч і маленькі, мудреці.
  2. Слухатись своїх керівників груп.
  3. Не спізнюватись на зарядку.
  4. Телефони та прибори, що світяться, після 22:30 заборонені. Якщо діти порушують це правило, телефон чи ліхтарик вилучається до кінця табору.
  5. Після 22:00 задачі для самостійного розв’язання не приймаються, діти йдуть готуватися до сну, бо затримуватись після 22:30 не можна. Почистити зуби, помитися, перевдягатися: все повинно бути зроблено до 22:30.
  6. Не можна виходити за територію табору без керівника, не повідомивши про це адміністрацію літньої школи. На річку ходити не тільки з керівником, а й з представниками табору.
  7. Побажання до одягу: одягатися скромно, одяг не повинен містити некоректні написи та картинки. Краще проявити свою оригінальність в площині успіхів у навчанні.
  8. Діти, які списують задачі в інших або благородно “вирішують їх разом з іншими дітьми”, отримують звання “Супермайстер”, їм зараховуються одразу всі задачі для самостійного розв’язання. Визнається їх інтелектуальна перевага над організаторами школи, тому що вони хакнули систему і, значить, перевершили її. Визнається, що школа більше не в змозі їх нічому навчити, і тому вони вже не беруть участь у наступних літніх школах і заходах, які влаштовує Мудрамакітра.
  9. Діти, які не здали загальну атестацію чи не були до неї допущені, чи просто вирішили не брати в ній участь, у подальшому  не приймаються до літніх шкіл. Винятком є ситуації, пов’язані з форс-мажорними обставинами.
  10. При реєстрації має бути вказана адресса, на яку можна буде відвести дитину в будь-який час, у випадку якихось не передбачуваних обставин: хвороби, відрахування за порушення правил і т.д.

Невиправні вчинки, за які школяра відправляють додому одразу:

  1. Пропуск занять без поважної причини.
  2. Вживання алкогольних напоїв та куріння.
  3. Після 22:30 школяра нема в своєму номері. Перейти спати в іншу кімнату — це те ж саме, що і не бути присутнім.
  4. Бійка. Людина, яка спровокувала цю ситуацію, відправляється додому одразу, інші учасники – залежно від ситуації.
  5. Школяр регулярно отримує зауваження від керівника, викладачів, і переглядати свою форму спілкування не збирається, на контакт не йде (наприклад, якщо заважає проводити заняття або некоректно веде себе з іншими учасниками школи). Після трьох зауважень ми телефонуємо батькам, попереджаємо, про поведінку учня, і просимо провести з ними бесіду. У випадку коли порушень накопичелось більше чотирьох, учня відраховують зі школи.

Якщо школярі порушують ці правила, значить свій час вони приділяють не навчанню, і у них інші цілі, що розходяться з буквою і духом літньої школи.